söndag 30 december 2012

Saffransglass med hallonsås

Jag har inte gjort saffransglass på många, många år, men så kom jag och tänka på det igår när vi funderade på efterrätt till nyårsafton. Så nu har jag gjort det. Min mamma gjorde den här glassen för första gången för kanske 17 år sedan och jag minns det som att jag aldrig ätit något så gott. Min mamma är så bra på efterrätter och jag är rätt så dålig. Jag saknar den där finessen och noggrannheten som man behöver när man ska göra efterrätter. Men den här vill jag tipsa om iallafall för den är så fantastisk god! Jag gjorde dubbelsats för vi ska fira med en annan familj.

Saffransglass

3 äggulor
1/2 dl socker
1/2 dl honung
I pkt saffran
3 dl vispgrädde

Blanda äggulor, socker, honung och saffran. Vispa pösigt. Vispa grädden. Blanda sedan saffransblandningen med vispgrädden. Klä en avlång form med plastfolie och häll i smeten. Låt stå över natten.

Hallonsås
Ca. 200 g frysta eller färska hallon
Florsocker
Ev. Vatten

Tina om det är frysta hallon och mixa eller mosa hallonen med gaffel och blanda i florsocker. Om såsen blir för tjock så späd med lite vatten.

Ta fram glassen 10-15 minuter innan servering. Skär i bitar och häll över hallonsåsen.
Den blir vacker och den blir så god.



2 kommentarer:

Birgit sa...

Den är så god, det är en av mina favoritefterrätter. Den söta glassen och den syrliga bärsåsen *mums*

Maria sa...

Hej Birgit
Tänk att du också tycker så mycket om den, så roligt! Gott Nytt År