fredag 22 november 2013

En lite konstig vecka

En dag har jag varit på jobbet, resten av veckan har jag varit ledig och hemma med sjuka barn. Det är bara att inse att min man har mycket svårare att vara hemma när barnen är sjuka. Patienter som väntat i månader på en tid. Han brukar också vara hemma när barnen är sjuka, men det känns som att det blir svårare och svårare. Dom har lång kö på hans jobb. Så jag är hemma. Majken har fått mask. Hon har haft det förr, men det var flera år sedan. Alla andra har klarat sig ifrån det alltid, men inte hon. Hon har så svårt att sova två nätter och jag fattade inte vad det var förrän igårkväll. Eller min man fattade fast det fanns i mitt bakhuvud, men eftersom det var så länge sedan sist och eftersom dom varit sjuka på andra sätt den här veckan så var det inte det jag tänkte att det var. Men skönt iallafall att veta varför hon sovit så dåligt.   

Det är svårt att jobba som jag gör. Jag inser det mer och mer. Man är med fast inte på riktigt. Jag vill inte jobba mer, fast jag har svårt att acceptera den där känslan av brist på tillhörighet. Jag skulle verkligen behöva träffa andra föräldrar som har det lite som vi. På mitt jobb till exempel jobbar alla nästan heltid, eller en jobbar halvtid fast han är andra halvan på ett annat ställe. Sen är jag hemma vissa dagar och det är bra, men dom dagar jag jobbar blir ändå slitiga. Ibland tänker jag att lättast vore att göra som alla andra. Men det går inte. Har väl tankarna satt igång om hur man ska leva så finns dom där hela tiden nästan. Sen är jag ingen sån där a-person som klarar av en stor familj och heltidsarbete. Jag klarar nog inte av heltidsarbete överhuvudtaget. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte vet jag om du kan välja hur mycket du vill jobba och när, men vad tror du om att jobba fler dagar, fast inte jättelånga? Mer regelbundenhet, lite mer pengar, men inte så långa dagar för dig eller de minsta. Sjukdagarna brukar minska när juvelerna blir äldre, och rätt som de är kan de ligga hemma och se på film själva när de är sjuka. Jag smög upp min arbetstid succesivt, fast jag har bara tre barn, däremot lång resväg.

Maria sa...

Ja jag har funderat att jag borde jobba fyra istället för tre dagar. Kanske 60% istället för 50%fast jag vet inte. Jag kan nog också sprida ut mina 50 på fyra dagar. Jag har två eftermiddagar jag måste jobba för då har jag sagostunder annars går nog förmiddag bra dom andra dagarna.

FruG sa...

Tycker att det är fantastiskt att du klarar av att både arbeta och ta hand om en stor familj! Jag tycker att det är kämpigt att "bara" ta hand om hemmet och mina sex ungar! Fast jag känner igen tankarna som kan snurra - jag har ju valt att hoppa av jobbet helt och hållet ett tag till och även om jag är nöjd med mitt val kommer det ibland tankar smygande... har jag valt rätt? vill någon ha mig på ett arbete sen? missar jag något? borde jag prata mer med andra vuxna än vad jag gör? Kram!