måndag 11 november 2013

Vår dag

Jag har varit rätt sur idag och retlig. Jag vet inte varför. Men vi har också myst, läst sagor och kramats. Och vi har gjort gipsfigurer. Jag älskar gipsfigurer. Påminner mig så mycket om pyssel och bak som vi hade i Haparanda efter skolan. Det var pingstkyrkan som höll i det. Bojan hette en av ledarna, hon var en sån klippa. Tänk om något sånt fanns här där vi bor. Flickorna har målat och alla har fått ungefär samma nyans som nog är den som blir om man blandar alla färger. 

Vi har läst Petter och Lottas jul av Elsa Beskow idag. Den har jag kvar från när jag var liten. Jag hade alldeles glömt hur den var. Om julbocken som kommer och sagan som Tant Gredelin berättar på julaftonskvällen. Så att det finns ett tvillingpar i boken kom jag inte heller ihåg. Sen att dom hittar julbocken vid kolmilan hade jag också glömt. Majken och Ester lyssnade väldigt noga. Den har som nått. Fast vad ont i hjärtat jag fick av att tvillingarnas mamma brutit benet och då var tvungen att lämna bort dom tills hon blev frisk. Snyft.


Inga kommentarer: