måndag 11 november 2013

Ett mejl

På vårat dagis har dom det lite jobbigt på småbarnsavdelningen just nu. Vi fick ett mejl om det igår och nu flyttar ett barn till storbarnsavdelningen så dom blir lite färre. Jag tänker på när Majken och Ester började. Det var så otroligt lugnt. Dom var där på halvtid, några skolades in senare och några till var nog lediga vissa dagar. Det var så lugnt. Ofta kanske 6 barn och tre personal. En fin dagisstart fick dom. Jag har märkt nu att endel av dom minsta är på dagis till fyra, kanske längre. Jag tror vi måste prata om det här med hur länge riktigt små barn bör vara på dagis. När dagarna är som en heltid för en vuxen eller längre så har vi väl ändå hamnat på fel spår? Även om det alltid finns undantag med föräldrar som kanske är ensamstående eller sjuka eller har andra orsaker. Men att börja jobba heltid när barnet är ett är kan väl inte vara rimligt, alltså att båda föräldrarna gör det. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag håller helt med dig Maria! Många hävdar ju att de måste jobba heltid, för ekonomins skull. Det kan säkert stämma i vissa fall, t.ex. de som du nämner, men jag tror att det mer handlar om att många faktiskt inte är beredda att avstå från något, ekonomiskt. Man vill kunna handla, renovera, resa osv. Barnen är kanske inte det viktigast och man tröstar sig med att de har det så bra och roligt där de är. Det stämmer säkert till viss del. Att var på förskolan en stund är säkert jättebra för de allra flesta, problemet är att barn inte orkar på samma sätt som vuxna en hel dag. Dessutom är föräldrar ofta helt slutkörda när de hämtar så sent att orken för barnen är lika med noll. Men idag tycker många i stället att den som väljer att jobba mindre är konstig... Jag har börjat jobba heltid nu när min son är åtta år och det tycker många är väldigt sent! Själv ångrar jag mig varje dag, att jag gick med på detta! Jag är som du, tycker att det mest meningsfulla är att vara med mitt barn. När detta läsår är över ska jag börja jobba deltid igen! /Annelie

Maria sa...

Hej
Så där känner jag också att nu har det blivit så att den som jobbar mindre är den som gör lite konstigt. Det är väl det där med kvinnofälla. Fast nu har man ju konstaterat att dom som mår sämst är mammor. Något systemfel är det.

Jag vill inte heller jobba heltid på många år. Dom stora behöver en också. Och jag märker verkligen på barnen att dom blir så trötta efter en dag på dagis, även om dom har ett förhållandevis lugnt dagis. Nina Björk skrev något som jag tror stämmer att barn liksom skärper sig på dagis och då är det klart att dom blir trötta när man hämtar dom./Maria