onsdag 14 maj 2008

Pengar

Oj vad allt kostar pengar, blev bara så less på alla utgifter. Nu har vi betalat lite extra utgifter den här månaden, men å andra sidan är det alltid några sådana utgifter varje månad. Den här månaden var det utgifter kring en Sverigeresa i sommar och barnen och vi har gemensamt betalat ett Nintendo Wii och så behövde äldsta dottern en ny cykel och så fick sonen efter en hel del diskussioner lov att gå på ett fotbollsläger här i stan i sommar som var dyrt.

Och anledningen till att han faktiskt tillslut fick var att han så gärna vill åka utomlands, styrkt i tron att alla andra gör det. Men vi har aldrig gjort det och jag vet inte om vi kommer att göra det heller. Vi har inte ekonomin i dagsläget och jag måste erkänna att viljan inte heller riktigt finns hos mig. Jo kanske en resa med tåg någongång i framtiden när alla mina barn är lite större. Så det blev fotbollslägret.

Vi har aldrig köpt en helt ny cykel, men när vi tittade på Blocket så hittade vi ingenting så jag trodde att vi var tvungna att köpa en ny för första gången. Men tillslut hittade vi en jätte fin cykel åt henne på annons och det kändes bra att fortsätta som vi börjat, med att köpa begagnat.

Men ändå dessa utgifter med hus, bil, idrottsaktiviteter, försäkringar, telefoner, läger, TV och allt jag inte kommer på just nu, det är ju helt tokigt.

Men det är väl så att vi måste tänka mycket mer på vad vi lägger pengar på för jag vill verkligen att vi forsätter att jobba deltid många år till.

Så några väldigt bra tips att slösa mindre pengar är välkomna

3 kommentarer:

RANA sa...

Hej gums, inga tips härifrån tyvärr. Förutom att köpa begagnat, och det gör ni ju redan. Vi sitter i samma båt...

Kramis,
Ranis

Maria sa...

Jag tycker att det jämt är så att utgifter följs åt. Plötsligt så måste en massa saker köpas och betalas samtidigt.
Men bra om man kan hitta cyklar mm begagnat. K har fått ny nu sist (köpte på halva priset i slutet av förra sommaren), och en modell som de andra två ska få ärva så då blev det inte så dyrt.

Selmas småprat sa...

Ja nog är det tråkigt när det ibland blir massor med utgifter under en kort tid, det har vi också haft just nu........