onsdag 12 januari 2011

Om en dag

Ja nu är det jobb, skola, dagis och alla aktiviteter igen som gäller. Och mitt i allt detta så gjorde jag återbesök hos doktorn idag och började mitt nya hälsosamma liv igår. Hos doktorn gick det bra. Jag hade inte lågt HB som jag alltid brukar ha. Och jag får den hjälp jag vill ha och det känns bra. Att jag vågade gå dit. Och sen är det så med mig har jag märkt att det finns ingenstans jag känner mig så sjuk som hos doktorn, eller i väntrummet på sjukhus eller vårdcentral, eller i närheten, på väg dit. Som idag kände jag att jag nog hade minst diabetes och en allvarlig blodbrist som inte kunde förklaras på något naturligt sätt och en utredning måste alltså göras. Så där höll jag på. Och törstig var jag också p.g.a diabetesen och kissnödig. Och huvudvärk hade jag och det kanske man har om man har blodbrist. Så där håller jag på. Och då försöker jag tänka att så där håller du alltid på. Sluta. Tänk annorlunda idag. Men, säger en röst då, om du tror att allt är bra då är det väl verkligen inte det. Liksom ta ut segern i förskott. Tro att just du ska må bra. Varför skulle det vara så?

Och det hälsosamma livet går ut på att lägga sig före tio varenda vardag, äta nästan inga mackor, eller jo, fast inte många i alla fall, motionera, äta en massa frukt och grönsaker, dricka mindre kaffe, godis bara en gång i veckan (fast jag älskar ju godis). Och här sitter jag och klockan är definitivt över tio, jag åt precis nybakt bröd och idag har jag inte motionerat. Fast om man nu ska vara snäll mot sig själv och lite förlåtande så sprang jag igår, åt ingen macka till frukost utan bara gröt och jag äter en massa frukt och grönsaker och jag har inte ätit minsta lilla sötsak.

Och jag hade inte diabetes. Oj vad skönt. Min pappa har det och en hög med släktingar hade det. Och min pappas hjärta fungerar väldigt dåligt. Och jag har läst att diabetes ofta påverkar hjärtat. Så nu ska jag försöka att ta mitt hälsosamma liv på lite allvar och faktiskt försöka så gott jag kan.

Inga kommentarer: