torsdag 12 mars 2009

Hjälp jag kan inte läsa

Jag hade fått en kommentar om artikeln jag kritiserade i Mamatidningen och jag kände mig plötsligt elak att jag hade skrivit så kritiskt. Förlåt. Jag tycker fortfarande som jag tycker men jag behöver ju inte kritisera enskilda människor.

Annars är jag bekymrad över mig själv just nu att jag inte kan läsa längre. Att detta skulle drabba en bibliotekarie som just nu är sjukskriven och skulle ha tid att läsa. Istället samlar jag påsar och åker på Myrornas med dom, vilket känns tillfredsställande men kanske inte tillräckligt. Och jag har ju så många böcker som hade tänkt bli lästa och nu väntar Ann Heberleins bok på mig på bibblan och den vill jag verkligen läsa.

Det jag klarar av att läsa just nu är min tvillingbok som jag läste när jag väntade E och S också hela tiden och Salmiak och Spocke av Moni Nilsson-Brännström högt för E och S. Dom tycker att den är jätte bra.

6 kommentarer:

Maria sa...

Hej Maria!
Ångra inte att du skrev som du skrev. Lite roligt att just Camilla själv svarar. Hom måste ju googla sitt namn...eller hur hittade hon hit...
Tycker att det är bra med diskussion!

Maria sa...

hej
Ja jag undrar också hur hon hittade hit. Jag har ju inte precis gått in för att marknadsföra min blogg.

Anonym sa...

Jag kan förstå hur du menar med ditt inlägg opm amning. Tror jag. Jag ammade första barnet drygt 1 1/2 år. Andra är snart 1 och ammar än. Men alla andra i min första (hade ingen för andra barnet) föräldragrupp hade slutat inom 6 månader. Hallå, det är den tid man brukar säga att man ska helamma. Men det var "så skönt" att få egentid, att slippa kladdet, etc etc.
Nu har jag haft enorm tur med amningen, allt har gått bra nästan från början (inte riktigt, det tar flera dar innan den kommer igång rejält och tillägg har behövts ge åt båda, särskilt andra barnet som förlorade rätt så mycket vikt). Ingen smärta etc.
Sen har jag hört hemska historier från bla en granne om hur hon verkligen inte kunde amma, fick bölder som opererades men ingen sa åt henne att sluta försöka, det vara bara amning som gällde. Och sen befrielsen när bebisen äntligen blev mätt... på ersättning. SÅ FÅR det INTE vara.
Men alla dessa själviska, bekväma mammorna som bara inte vill, ids, etc. Eller att pga jämställdhet måste man sluta amma. Jag har börjat jobba under tiden jag ammat och det går om man bara vill.
/Johanna

Anonym sa...

Usch, nu lät väl jag rabiat också, som anklagar andra kvinnor (mammor får inte kritisera mammor) för att vara själviska. Så svårt få fram det jag menar.
/Johanna igen

Anonym sa...

hihi. läste just johannas svar här och det var ju nästan som mitt svar jag skrev på inlägget om amning. haha.

Vet du. Ångra dig inte. Du skrev det du skrev och Camilla svarade. Helt ok. En diskussion.

Och ja. Att amma är fantastiskt, när det funkar, funkar det inte så är det inte lika fantastiskt. Men att inte amma av bekvämlighet för mamman tycker jag är fel.
Så det så!
;-)
kram

Maria sa...

Hej Johanna
Det är det där jag tycker blir så jobbigt att acceptera att man slutar p.g.a. att det är opraktiskt eller obekvämt. Men jag känner också mammor som verkligen har velat men det har bara inte gått ändå av olika anledningar. Och man behöver inte sluta amma eller amma mindre för att ha det jämställt. Både mamman och pappan har två armar och varsin famn så det går att dela på ansvaret ändå. Jag vill inte heller låta rabiat vilket jag nog gjorde i mitt tidigare inlägg, men det är jag inte egentligen. Kramar Maria

Hej Johannapanna
Tack för din uppmuntran. jag är nog inte så bra på det här med att diskutera och väcka debatt för jag tycker det är lite läskigt. men ibland faktiskt nödvändigt så jag ska nog träna.