tisdag 10 mars 2009

Om en dålig tidning till exempel

Jag köpte tidningen Mama för någon vecka sedan och ångrade mig nästan direkt. Fy vilken hemsk tidning, eller förstås inte enbart men ändå inte bra. Kläder och mode för mammor och barn som får mig att vrida mig lite generat. Och sedan artikel med Camilla Läckberg som jag inte har någon relation till och jag har aldrig läst hennes böcker. Så jag har inte lust att vara fördomsfull eller nåt sådant, men jag blir upprörd över hennes syn på amning och jag har sett den åsikten på fler ställen på sista tiden. Jag tycker inte att det är kul att amma så jag vill inte göra det, ungefär så tycker jag mig märka av en del resonemang i tidningar. Jag är för valfrihet, men jag tycker att vi har börjat välja bort en del saker som borde vara självklara och amning är något sådant. Jag vet att en del inte kan amma och det är fantastiskt att det finns ersättning att ge till barnet, men jag tycker att man kan jobba lite med sig själv om man inte vill amma men kan. Och en sån där artikel måste ju få ett stort genomslag eftersom många läser den, den låg faktiskt på mödravårdcentralen där jag går.

Jag läste Hanne Kjöllers bok "I huvudet på en mamma" hette den, tror jag. Det var mycket som var bra, men så såg jag en intervju med henne på TV och hon skrev väl om det i boken också, tror jag, att för att öka jämställdheten så kan man dela på matningen med pappan genom att han kan ge ersättning. Jag tycker att jämställdhet borde kunna nås utan att ge avkall på till exempel amning. Och vi kan dela på föräldraledighet utan att sluta amma.

Jag ska inte köpa tidningen Mama mer. Jag lovar.

3 kommentarer:

Camilla Läckberg sa...

Och om du läst artikeln ordentligt ser du också att jag SKA försöka amma trots att jag känner otroligt obehag inför amning. Så jag försöker alltså trots att jag till stora delar tillskriver mina förlossningdepressioner krånglande amning.

Men jag anser samtidigt att det finns en hysterisk amningspolis i det här landet, och om landets BB och BVC-sjuksköterskor anser att det är för allas bästa att hårt predika för mammor som håller på att gå under pga amningen, att det bara är att bita ihop och att de inte har något val om de vill sina barns bästa - ja då föredrar jag faktiskt en aning mer fritt val än vad som finns idag. En glad mamma KAN faktiskt vara mer värt för en bebis än ett antal månaders bröstmjölk.

Och som vanligt är det mammor som dömer mammor. Vilket börjar kännas både trist och unket nu inför 3:e barnet då inget verkar ha förändrats på den punkten.

MVH

Camilla Läckberg

Maria sa...

hej
Jag skulle önska att jag visste vad jag skulle svara nu, men det vet jag inte. Jag tycker mig bara ha märkt mer och mer synpunkter på att amning inte är kul. Och det är det jag vänder mig emot. Och jag vet att det ibland inom mödravård och BB vård finns en kanske för ensidig syn på amning som jag som person också drabbats av så där kan man säkert förändra saker till det bättre. Jag tycker däremot inte det handlar om att döma andra mammor utan kanske föra en diskussion. Mvh Maria

Anonym sa...

men ändå. vad häftigt att Camilla faktiskt svarade dig, tänkte till, funderade på vad hon ville ha sagt. Cred både till dig och till henne.

Jag håller med er båda. Klart att man ska amma men inte in absurdum. Min väninna t.ex. hade mjölk, men fick stockning på stockning - fick rådet att amma mer. Hon gjorde det. Fick stockning på stockning och till slut en bröstböld. Hon satt och grät och mådde jättedåligt men de sa ju att hon skulle fortsätta så det gjorde hon. Så.. vad vill jag ha sagt? .. hm. kanske att amning är fantastiskt _när_ det fungerar?

Sen finns det de so inte "vill" eller som "inte känner för det" eller som tycker det "tar för mycket tid" och det är ju ledsamt.. :-(

Jaja. Jag ammar. Tycker det funkar bra. Vet de som inte ammar där det inte funkat.

kram!