torsdag 28 februari 2008

Fler härliga morgnar

Jag är ingen morgonmänniska, för det finns de som är det och de som inte är det. Det har de forskat fram, de som håller på med sånt, berättade min man för mig en dag på något vis lite lättad kändes det som, lättad kanske över att veta att det inte är av elakhet jag har svårt att kliva upp på morgonen. Men nu har han varit borta i en vecka och jag har inte sovit länge ens på helgen och det har gått bra, riktigt bra.

Jag har inte varit pigg, men inte heller bottenlöst trött, men i morse när dottern hade friluftsdag och vi hade riktigt mycket att göra på morgonen, eller mer än vanligt, sov jag för länge. Skulle bara vila mig lite efter det att klockan hade ringt och det ska man ju inte göra. Jag blev lite sen till jobbet för det var mycket som skulle ner i den där ryggsäcken innan vi var klara: makaroner, köttbullar, vindruvor, saft, banan, chokladfingrar och en kladdkakebit. Lite mycket, men som hon sa, så har de bara friluftsdag en gång per termin, eller är det så? Jag har inte riktigt koll.

Men det jag egentligen skulle skriva var att jag läste en intervju med Doreen Månsson, ni som har Bolibompabarn kanske vet vem hon är. Hon var programledare där och sjöng med sin nalle Habibi. Hon var jätte bra, men de får ju alltid vara där så kort tid, Bolibompaprogramledarna. I intervjun berättade hon att hon fick barn när hon var 16 och 22 år och hur hon ansträngde sig för att alltid göra allt rätt, inte glömma dagisfrukten, alltid ha hela kläder på barnen så ingen skulle kunna klaga på att hon var dålig. Men samtidigt passade hon inte in, eller blev inte inbjuden, till mammagemenskaper och annat.

Men det jag egentligen skulle skriva var att hon sa något så klokt och kanske självklart och det var att hon verkligen vill ge sina barn en härlig morgon för den är ju grunden till resten av dagen. Hon ville ge de en bra känsla att bära med sig genom dagen. Det var nyttigt för mig att läsa, så jag verkligen anstränger mig så att det inte bara blir hafsigt och stressigt på morgnarna och en familj som står i hallen och desperat letar efter vantar, mössor jackor och annat. Det är ju hemskt att åka till jobbet om man inte har haft en bra känsla när man sa hejdå på morgonen. Den dåliga morgonen brukar skvalpa omkring i mig hela dagen. Så jag känner bara: Fler härliga morgnar.

Inga kommentarer: