torsdag 7 februari 2008

Idag slalom

Jag har kommit ut på andra sidan, tror jag iallafall. Förkylning har åtminstone backat några små steg. Så skönt. Men jag var lika arg som igår. Finns ilska med i den vanliga förkylningsbilden? Jag hade lovat att vi skulle åka slalom idag men glömt att det var ett föräldramöte samtidigt. Så min man gick på föräldramötet med vår 6-åring som helst är hemma och verkligen inte har någon längtan ut i en slalombacke, speciellt inte efter middagen en helt vanlig dag. Han och den andra 6-åringen har förresten inga slalomskidor och inte jag heller.

Men jag och tre barn och en kompis till barnen åkte till backen. Oj vad de åkte, det var helt fantastiskt att se fast de knappt kan svänga. Det var skidskola samtidigt och jag hörde att de sa till skidskolebarnen att de skulle åka som glasstrutar. Så då ropade jag det, speciellt till åttaåringen: Åk som en glasstrut. Okej sa hon och förstod inte hur jag menade. 6-åringen som inte hade slalomskidor hade på sig längdskidor och har gått upp och åkt ner i backen säkert 50 gånger i kväll. Hon kan inte vara släkt med mig. Eller det är klart hon är och jag blir alldeles lycklig över att hon aldrig tappar modet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, det är jag från Haparanda (se tidigare kommentar). Idag spontanåkte jag med sonen 2 år till ett bibliotek för sagostund för 1-3 åringar. Är lite kändis där eftersom vi lånar böcker med eleverna där och hon som hade stunden har haft en son på vår skola. Det var nog 2 dagis + några lösa föräldrar + barn där så MÅNGA barn. Hon hade en säck med saker i som hon tog upp när hon berättade sagan. Det var efter Elsa Beskows (tror jag det var) kattsaga, vilken det nu är... Men tex det var en gång en liten katt (plockar upp porslinskatt) som gick över stoch och sten (plockar upp sten). Oftast så plockade hon bara upp stenen så fick barnen säga ordet. Det gick hem! Hon hade en handdocka, papegoja, som före sagan sa hej till alla vuxna + barn och lät alla säga sitt namn. Sen var det en välkomstsång innan sagan och så efter en ramsa + en sång.
Det var mitt tips på sagostund, vet du efterlyste saga tidigare men detta blev hela stunden. Vi brukar dock ha sagotema på skolan då och då och jag brukar lära mig någon saga utantill, tex Bortbytingen av Selma L, någon fabel etc. Kommer inte på fler bra exempel nu men Bortbytingen är rätt bra för barnen att sen återberätta med bilder. Fast allt beror ju på åldern... Möter du alla åldrar?
/Johanna L

Maria sa...

Hej Johanna Vad bra med tips om sagostund. Jag har nu under några veckor berättat för 6-9 åringar. Då kanske Bortbytingen kan vara något. Jag ska berätta på påsklovet så då måste jag kolla upp den. Häromdagen sa en pojke till mig efter att jag berättat Skinn Skerping: Men hur kunde du berätta utan att kolla i boken? Jag blev så där barnsligt stolt, men samtidigt ledsen över att han inte hade fått höra någon som berättat en saga för honom för han var ganska stor och gick i trean. Kram

Anonym sa...

härligt med skidåkning och skönt att du mår bättre!

trevlig helg!

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

...åk som en glasstut... hihi, det ska jag lägga på minnet tills jag ska lära min pojke.