måndag 6 januari 2014

Igår och idag

Igår var det en alldeles speciell dag. Signes dag och Ernsts dag. 12 år blev dom. Pavlovatårta vill dom ha varje år med smörkräm, grädde och olika frukter på. Hur gör vi nu när vi sover i olika rum undrade Ernst. Men det gick bra, vi sjöng och så fick Ernst gå över till Signes rum. Där blev det presentöppning och tårtätning. Alla var rätt så pigga, fast endel av oss sovit minilite. Sen berättade vi att lunchmiddag skulle ätas på restaurang, eller i vårat nya köpcenter där det finns olika matställen att välja på. Foodcourt tror jag det kallas, kanske finns det också ett himla bra svenskt ord för det som inte jag kan. Alla blev nöjda och det var nästan stillsamt i köpcentrat denna regniga söndag. 

Idag har jag haft någon extra växel. Jag har sytt klart discokjolen. Jag vill ju börja sy, vill, vill, vill och sticka. Alltså jag har ett sånt behov av att skapa, men jag har ingen särskild talang. Men behovet finns där ändå. Och nu blev jag klar med den här kjolen. Jösses vad vissa delar var svåra. Som att rynka den. Trådarna gick av flera gånger. Jag tror att det blev lite tjockt och att det var därför. Det undre tyget var lite för tjockt och discotyget var väldigt svårt att handskas med. Kanske inget nybörjartyg precis. Sen så fastnade jag i beskrivningen hur jag skulle göra linningen. Min man läste, jag läste och så höll det på. Men tillslut lossnade det när jag tänkte efter helt logiskt hur det skulle kunna sitta ihop. Det kanske var en bra metod.

Sen har jag lagat köttgryta, en vinig grönsaksgryta och bakat bröd. Men, ett stort men, jag har inte motionerat eller varit ute på hela dagen. Motionerat har jag förresten inte gjort nästan på hela jullovet, när jag tänker efter. Den rafflande frysrensningen fortsätter. Idag åt vi upp grönkålssoppan. 

Inga kommentarer: