onsdag 1 januari 2014

Fint nyår på det stora hela

Men sova kunde jag inte. Men jag fixar sånt lite bättre nu som medelålders. När jag var yngre var det så mycket värre med för lite sömn, värst mellan 25-35 ungefär. Vi hade besök av en annan familj och åt gott, spelade spel och alla fixade tolvslaget utom lilla Ester som inte är ledsen för det idag. Ja det var en fin kväll. Och en raket är sparad till Ester som hon ska få se ikväll.

Sonen däremot på vift och jag undrar över alkoholintaget. Det tänker jag prata om idag. Han kom upp och sa godnatt, men jag tyckte att han koncentrerade sig lite extra. Sen låg jag vaken och funderade över detta, ville inte säga något då. Ibland kan tid behövas innan saker sägs. Eller också stoppade jag huvudet i sanden. Jag vet inte vilket. I somras hände det lite grejer och då pratade vi massvis. Nu känns det som det har varit lugnt länge. Mer filmkvällar och spelkvällar och besök flera helgkväll av en tjej i hans klass. Men jag förstod att det var något på gång på nyårsafton. Dom skulle göra middag tillsammans några killar och sen fara till en tjej. Där skulle dom sedan vara 17 personer. Hennes föräldrar skulle vara några hus bort. Dom kom hem vid tre igår. Vi hade inte ens bestämt vilken tid dom skulle vara hemma. Det är ju nyår tyckte sonen, det går inte att bestämma. Dom var tre som skulle sova här. Nu verkar en lite mosig och sonen kanske anstränger sig för att se ut som vanligt. 

Jag minns min ungdom. Inget jag vill att mina barn ska upprepa. Jag försöker tänka att det inte verkar vara så än iallafall. Och jag tänker att det måste vara bra att vi har pratat endel. Men vi har dåliga alkoholgener i våra respektive familjer så för mig är det blodigt allvar det här med alkohol. Inget som jag bara kan se mellan fingarna eller blunda inför. Sen finns det ju så mycket andra saker att vara livrädd för också. Hemska tid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett gott nytt 2014 önskar jag dig! Jag tycker du ska följa din magkänsla när det gäller sonen. Oftast är ju den spontana känslan den rätta, det är när man börjar fundera och tänka för mycket som man lätt hamnar fel. Om du känner att han koncentrerar sig och anstränger sig är det nog så. Man känner ju sina barn. Som lärare och mamma känner jag att man kan inte vara nog uppmärksam på detta med alkohol. Och jag tror att de flesta ungdomar vill att man ska vara det, det visar att man bryr sig. Sedan kan de säkert bli arga och irriterade ändå när man "lägger sig i", men det är det enda hållbara i längden. Man måste reagera och prata och inte vara rädd för konflikter och att stöta sig; det går över. Jag gillar fortfarande inte när min son festar om, trots att han är vuxen. Jag tycker vi har alldeles för naiv syn på alkohol i Sverige och tänker alldeles för lite på alla negativa konsekvenser. Men jag tror också att det man säger till sina barn, även om de blir irriterade, finns där i bakhuvudet någonstans, åtminstone för det mesta. /Annelie

Maria sa...

Hej
Tack för att du orkar skriva här och dela med dig av dina klokskaper. Jag blir så glad. Jag tycker också att synen på alkohol i Sverige är så naiv. Jag tänker på att så många dricker för mycket och på allt våld som är alkoholrelaterat. Jag får bara fortsätta att prata om det här. Än så länge har det varit så många gånger, men jag tycker fortfarande att det inte ska förekomma alls när man är yngre än 18 år.
Hälsningar Maria

Anonym sa...

Och jag är så glad att du delar med dig av din vardag och ditt liv, som jag så ofta känner igen mig i. Jag är så trött på alla bloggar där man bara vill visa upp en fin fasad och någon slags idealbild av sig själv och sitt liv. Alla likadana vad gäller inredning, mat, skönhet osv. Och också, apropå dina två senaste inlägg, allt "vinmyyyys" , "såååå gott" så mysigt med mera. Går det ihop med barnen till exempel?!
Vad bra att din son själv sökte upp dig och ville prata! Det visar ju vilket fint förtroende han har för dig och hur viktig du är för honom! /Annelie

Maria sa...

Hej
Tack snälla du!

Sånt där vinmyyyys som endel skriver om på till exempel Facebook klarar jag inte av. Nästan allergisk är jag.

Jag hoppas att han har förtroende för mig, men samtidigt så vet han hur mycket jag inte vill att han ska dricka så därför är jag rädd för att han mildrar versionen för att inte göra mig besviken.
/maria