lördag 1 mars 2008

Bokrea

Det finns inget vackrare och finare nästan än nya böcker. Här är alla mina bokreafynd! En del bra presentböcker. Hoppas att jag ska klara av att ge bort några.

Det finns nästan inget roligare än att läsa Lill-Zlatan och morbror Raring högt, till och med mina äldre barn skrattar. Och en bilderbok avIlon Wikland I min farmors hus slank med och henne träffade jag på bokmässan och lyssnade på. Hon var så fin och såg nästan ut som en liten flicka fast hon är närmare 80, tror jag. Ellens äppelträd gillar jag för bilderna och huset som Ellen bor i och själva äppelträdet som är helt fantastiskt. Och resten får bli bra presentböcker, eller inte riktigt resten men nästan.

Sandvargen är en högläsningsfavorit, så filosofisk och finurlig. Och så håller böckerna om Mimmi fortfarande av Viveka Lärn, jag tycker så mycket om Mimmis familj, en bra förebild tycker jag. Fast det är klart hon har inga syskon och mina barn har många syskon, men jag vill ha det så mysigt som Mimmi har, nästan iallafall.
Jag har köpt hela Skugganserien av Maria Gripe, eftersom jag läser om henne nu och tänker få barnen att läsa henne när de blir större. Ebba Och Didrik min favoritserie en gång i tiden köpte jag också i hopp att barnen ska läsa den. Ni kommer väl ihåg Ebba som var totalt underbar och Didrik som älskade Yrla och skrev Yrla, Yrla virvelflicka...Och min nya favoritbok Hemliga brev som jag vill ha hemma. Och så tror jag att barnen kommer att gilla Hunden med den blå tungan och Spökskeppet Vallona, för det gjorde jag.

8 kommentarer:

Maria sa...

Oj, så många bra böcker du har köpt!! Vi har endel av dem, tex Skuggserien av Gripe har jag kvar min egen. Tror att jag ska ta mig tid att läsa dem igen snart!
Trevlig helg! Kanske har vi tid att pratas snart?? KRAM!

Anonym sa...

Maria Gripes böcker borde jag också köpa men unnar mig nog inte just nu. Ellens äppelträd fick vi när vi beställde ett reapaket med hemliga barnböcker jättebilligt från en bokklubb (fick bara bra böcker, bla Alfons Åberg och Ellen)och den gillar vi också. Sandvargarna har jag hört ska vara bra och vi tänkte köpa den som klassbok nu till "mina" 3:or (har i o f s jobbat sista veckan innan förlossningen nu) men det var 7 av 13 som hade läst den redan... Zlatan får jag nog lov att läsa, har inte gjort det än. Min käre man åkte på bokrea idag och kom hem med 5 barnböcker och 2 kokböcker + en fågelbok. Jag har inte ens kikat på rean än... Räknar inte med att få så mycket läst framöver och har så många olästa böcker hemma, flera engelska bla.
/Johanna

Anonym sa...

Föresten, visst minns jag Ebba & Didrik! Var det inte av samma som gjorde Xerxes? Har för mig E & D gick i repris för inte alltför länge sen.
/johanna igen

Selmas småprat sa...

Det finns så mycket bra barnböcker, tänk om jag kunde få 11-årige sonen att förstå det! Dottern, 13, befinner sig på gränsen till vuxenböcker, så hon har svårt att hitta nåt hon gillar för tillfället...

Maria sa...

Hej Maria
Jag ska ringa idag. Jag har aldrig haft de där Maria gripe böckerna så jag fick skaffa de nu istället.

Hej Johanna
Jag har varit dålig på att handla på bokrea under flera år och jag fick ofta en känsla av att det var samma böcker jämt. Men så började jag beställa från Adlibris och det finns oftare nästan lite roligare böcker där och det är bättre priser. Och vill ni skratta så rekommenderar jag verkligen lill-Zlatan. När är det dags? Visst skriver du och talar om när bäbisen har kommit. Jo den gick i repris i somras tror jag och det var samma regissör till Xerses.

Maria sa...

Hej
Mina barn, eller en del av den får jag tjata på så de läser. Nu har vi varannan dag spela dator och varannan läsa. Läsning ska ju vara lustfyllt men lite tvång får det vara också.
Hoppas att du hittar bra böcker till din 13-åring. Vad gillar hon att läsa för typ av böcker , jag kanske kan hjälpa dig.

Anonym sa...

Beräknad den 16/3. Skickar ett meddelande på facebook till dig privat...
/Johanna

Selmas småprat sa...

Jo,det är nog mest om kärlek böckerna ska vara om, fast hon fnissar mest när jag frågar...