lördag 15 mars 2008

Spring för livet

Jag har kommit igång med att springa igen. Efter jul har det gått trögt, det har varit förkylningar, hosta, lathet och annat. Men nu har jag sprungit flera gånger och känner en liten springglädje komma krypande. Jag tror aldrig att jag kommer att tycka att det är jätte roligt, men lite glädje finns det när benen går lite av sig själv och tankarna bara flödar och far åt olika håll. Till exempel om allt jag vill skriva här, tänkte jag på.

Om man inte springer men vill börja, eller springer men vill ha lite inspiration så tycker jag att man kan läsa Ludvig Rasmussons bok Spring för livet. Den innehåller en massa kloka betraktelser som alla handlar om löpning. Min kollega höll på att gallra den från mitt bibliotek nyligen, men jag hann rädda den innan den åkte ut i kylan. Sen gick jag och sa till henne vilket stort misstag det skulle vara att ta bort den boken som jag gillar så mycket (och säkert någon annan, eller??). Hon fnyste och sa att ingen vill låna en bok där den på framsidan har så fula 80-tals shorts. Ja den börjar ha några år på nacken och den har ingen fin framsida, men den är jätte inspirerande. Jag lovar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det alltmer verkar vara så att folk (barn enligt min erfarenhet9 lånar böcker efter framsidan. När man tipsar om böcker och visar baksidetexten vänder de på den och säger "Nej" om den ser trist ut. Så, en snygg förpackning tycks allt viktigare numera...
/Johanna

Selmas småprat sa...

Heja Maria, vad roligt att du har kommit igång med löpningen, ska puffa på dej om du kör fast! :)

Maria sa...

Jag önskar att jag också skulle kunna bli en löpare (måste kanske låna den boken?!) Går promenader, men löpning går ju snabbare (samma runda på mindre tid). Dock lite bökigt att springa med barnvagnen, när jag inte har en speciell joggingvagn...

Maria sa...

Hej Ja barnen lånar verkligen efter hur omslaget ser ut. Så därför önskar man att alla böcker för barn ska ha omslag som tilltalar dem.

Hej Selma
Det kan jag behöva, för jag lägger av ibland.

hej Maria
Jag har insett att jag måste springa mycket för att det går fortare än att gå.