onsdag 5 mars 2008

Hatar pärlor

Hjälp jag har ett barn som smakar på allt och hon är 9 år gammal, nja inte allt men på en del. Beror det på att hon varken sög på napp eller fingrar när hon var liten? Eller, jag vet inte. Men jag är så rädd att hon ska få något i halsen som fastnar. Men istället händer något helt annat. I morse så sa hon att det kändes konstigt i örat. Hon har haft öroninflammation några gånger, faktiskt det enda av våra barn som haft det, men det var inte så det kändes sa hon, det var på ett annat sätt. Jag tittade in i örat och ser en pärla skymta därinne. Försökte få tag i min man som faktiskt jobbar inom sjukvården och säkert tagit ut en och annan pärla från öron, men det gick inte att få tag på honom. Jag ringde till hans mobil, till sjukhusväxeln för att få tag på honom, men det var helt omöjligt.

Jag fick en tid på vårdcentralen halvelva istället, men jag var så rädd att den under tiden skulle åka längre in. Men grannen tyckte att jag kanske ändå skulle prova själv med en pincett, men jag vågade inte först, för tänk om jag skulle orsaka så att den åkte låångt in. Men han hjälpte mig att hålla i huvudet och jag fick ut den.

Hur det gick till? Det visste hon inte först, men sen kom hon på det. Hon hade hållit i pärlan och liksom bara dragit handen över örat och vips satt den fast.

För några somrar sedan satte min andra dotter en pärla i halsen, också då var jag ensam hemma. Hon hostade hela tiden men andades, men den satt fast någonstans i halsen. På väg till sjukhuset så slutade hon hosta och jag trodde att faran var över, men det var den inte. För de var tvungen att söva henne och kolla så den inte hade hamnat i lungorna. Det var min och hennes värsta upplevelse i livet , tror jag. De sa att det skulle gå fort, en halvtimme, men det tog inte halvtimme. Jag väntade ensam i ett rum och hela tiden hördes olika larm och jag trodde att jag aldrig skulle se henne mer. Efter kanske en timme kom de med henne på en säng och hon mådde bra. De hade inte hittat någon pärla och det hade tagit extra lång tid för de hade tagit dit en extra läkare som skulle kolla efter pärlan eftersom den första läkaren inte hade hittat någon. Jag tror jag slänger ut alla pärlor från det här huset nu.

2 kommentarer:

Selmas småprat sa...

Förstår verkligen om du vill slänga ut alla pärlor efter de händelserna, huvvaligen....dottern har lånat boken du tipsade om, förresten!

Maria sa...

Hej
Hoppas hon gillar den. Idag ska jag komma på lite fler bra kärleksböcker.