lördag 15 mars 2008

Om sol och kött

Det är sol igen här. Vi har levt i dimma sen förra söndagen och plötsligt kände jag mig gammal. Jag har tydligen blivit en sån som blir påverkad av vilket väder det är. Jag blev lite nedstämd i söndags och kunde inte riktigt ta mig för saker och den känslan har funnits kvar lite hela den här veckan. Men nu är solen framme, vilken lättnad. Jag trodde inte jag skulle skriva om vädret, men nu har jag gjort det, vad blir det nästa gång för otroligt spännande jag skriver?

Igår gjorde vi en middag helt efter äldsta sonens J önskemål. Köttbit, potatiskroketter och en god sås efter hans önskemål och sallad efter vårt önskemål. Vi hade varit på utvecklingssamtal och blivit så där otroligt stolta som bara föräldrar kan bli. Det är inget man egentligen kan dela med någon annan för då skulle det kunna uppfattas som skryt eller nåt. Men vi var två föräldrar som här hemma efter samtalet var tårögda. För mig blev det som en lättnad efter all oro jag har känt för dottern.

Men sen kunde jag inte sova och det känns som det var p.g.a. den där köttbiten. Jag har undvikit köttbitar de sista åren, iallafall rött kött. Fast vi äter förstås en del köttfärs, men väldigt lite annat rött kött. Det känns som att det är särskilt svårsmält, som att jag bara vill äta soppa resten av helgen och som att jag ska sluta med den där typen av kött helt och hållet. Ett tag hade jag bestämt att vi högst en gång i veckan skulle äta köttfärs, korv eller liknande och de andra dagarna äta vegetariskt, fisk eller kyckling. Men det är så svårt att genomföra såna saker när man har barn. För godast av allt tycker de forfarande att till exempel köttbullar är och grymtar gärna lite missnöjt åt fiskrätter coh åt vegetariska rätter. Och det är så himla skönt när de tycker att maten är så där jätte god. Men jag tror att jag får kämpa vidare med mina försök.

5 kommentarer:

Maria sa...

Hej Maria!
Det är så roligt att J också kommenterar hos dig så då har jag lite koll på henne också...som nu...kanske lite förvärkar...

Apropå fågeln, så är det bara att maila mig jagblommarsnabelateliapunktcom
så får du bestämma om vilka färger på pärlor eller om du vill ha lika den som jag har på bilden?

Maria sa...

hej
Ja det blir pirrigt, undra om det blir barn idag?

Jag måste tänka under dagen, men jag tyckte att den var väldigt fin den som jag såg på din blogg.

Selmas småprat sa...

Hoppsan, jag måste fara å jobba nu, men jag ska kommentera här senare för det här var intressanta ämnen!

Maria sa...

hej Selma
Väntar ivrigt på ditt nästa besök här!!

Selmas småprat sa...

Mulet väder idag och oj vad mina gråa strån syns mycket i sånt väder! Vaddå jag är inte ens 40, och jag tillhör ett släkte som blir gråa tidigt och just idag tycker jag INTE om det...va kul att ni fick känna er stolta efter utv.samtalet-känner igen det...Jag har vegan+vegetariansyskon så det är ganska aktuellt med köttfunderingar för mej oxå sen en massa år tillbaka, men med ungar å vardag så är det bara en viss inspiration jag får själv då och då...jag har inte tillräcklig kunskap heller liksom...