lördag 29 mars 2008

Sparat

Mina föräldarar har inte hållit på och spara saker i onödan, eller som de tycker i onödan. Inga små bäbiskläder, filtar eller annat, jo någon enstaka grej, men inga lådor fulla av saker. Hur blev det för mig då? Jo jag sparar alldeles på tok för mycket och jag har så svårt att slänga. Tänk om jag kommer att sakna? Men jag jobbar just nu på att börja rensa, jag jobbar alltid på det men kommer inte så långt i mitt jobb, men häromåret lyckades jag slänga hur många dåliga kort som helst som bara låg och skräpade i lådor. Det är i och för sig ingen utrensning som syns, men den känns. Två saker har min mamma sparat som jag tycker väldigt mycket om och det är, en Marimekkogardin som hon sydde när jag var liten och den hängde i mitt och min storebrors rum. Nu hänger den i mina tvillingars rum. Jag älskar den.


Sen sparade hon den här väggbonaden som hänger i min äldsta dotters rum. Vet någon vad det är för ett tyg, kanske vem som har gjort det eller har någon ett likadant?

4 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Jag brukar spara barnens teckningar, sparkbyxor, skor, första bortklippta hårtussen, första nappen, deras alster mm. För några veckor sedan ville min 12-åriga dotter titta i mina minneslådor. Det fick hon så klart och hon har i hemligheten smusslat in några saker som hon tyckte var värda att spara. Bland annat sin favvotröja som har blivit för liten för henne.

Maria sa...

Hej!
Jag är både en sparare och en rensare hur det nu går ihop??
Jag är mycket nostalgisk och måste spara mycket saker som på något sätt är laddade. Men jag älskar också att rensa ut och slänga (skänka bort)...

Anonym sa...

Jag är nog lite som Maria Ö, både och. Sparade massor av Alfreds bebiskläder vilket är perfekt nu med lillebror. Gissar att jag kommer att spara färre kläder av honom om vi nu inte planerar en nr 3. Skänker massor av kläder etc till en förening som kör med sakerna till Vitryssland, perfekt eftersom min brorson kommer därifrån.

En kollega tackar alltid mig för att jag lärt henne att slänga. Vi rensade ett klassrum tillsammans en gång och det var då jag lärde henne det...
/Johanna

Maria sa...

Hej Anna-Stilla
Minneslådor tycker jag verkar vara en fin idé.

Hej Maria
Jag sparar också för att det är minnen, men jag har som sagt väldigt svårt för att slänga. Vad bra att vara både och.

Hej Johanna
Kan du inte lära mig att slänga också? Min mamma skänkte också mycket kläder till andra länder. Det borde jag väl också klara av för där gör de verkligen nytta..