fredag 4 januari 2008

En lite bättre morgon

på nästan alla sätt och vis. Jag har sovit mer, barnen la sig lite tidigare igår kväll och jag fick se andra delen av Jane Eyre. Det enda orosmolnet var den äldsta dottern som skulle till tandläkaren i morse och skrek och grät och inte ville dit. Vi tänkte att hon nog piggnar till, för i natt har hon verkligen sovit, som en stock. Men så började hon klaga på ont i nacken och ont i huvudet och då började oron gnaga i mig. Vad har hon fått nu, något allvarligt? Ett ord om nackvärk och min fantasi börjar verkligen rusa iväg. Min man satt helt lugnt bredvid och viskade: Hon är bara trött prata inte om det. Han oroar sig aldrig och jag alltid. Så är oron fördelad i vår familj. Jag sitter ofta med någon Läkarbok i handen och slår upp olika hemska saker. Det borde jag verkligen sluta med, det är inte bra för någon.

Det jag skulle säga var att det ändå var en ganska bra morgon för jag har sovit och vaknat i hyfsad tid och igår var vi på 50 årskalas och blev bjudna på en jätte god buffé. Vi slapp laga mat och det var helt otroligt skönt. Om man kan gå in i någon slags matvägg så har jag gjort det andra halvan på det här jullovet. Vad ska vi äta, vad ska vi äta? Vet inte , har ingen aning. Så får vi gå på kalas två hus bort och äta något som någon annan har lagat. Jag kände att jag hade kunnat sitta på en stol i timmar och äta, det var så ljuvligt. Men så kom verkligheten i kapp. Dottern som hade haft två övernattande kompisar natten innan var helt slut redan klockan 7 och ville hem. Men min man gick hem med tre av barnen och jag fick vara kvar ytterligare en timme med yngste sonen. Han stod som fastvuxen vid en godisskål och jag bara satt på min stol och drack lite vin och tittade på folk. Och idag ska vi på badhuset för det har vi lovat.

6 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Jag lider av tandläkarskräck. Innan ev besök hos tandläkare blir jag sämre och sämre. Jag kan varken sova, äta eller fokusera på enkla saker. Oftast får jag både magont, huvudvärk plus illamående. Förra året fick jag en ny tandläkare och genom henne fick jag behandling med både lustgas och stesolid. Det var befriande.

Nu menar jag inte att din dotter lider av samma sak. Är man orolig så kan även kroppen reagera på de mest märkliga saker. Jag hoppas att allt gick bra och att tösen mår bättre nu.

Maria sa...

Matväggen kan jag verkligen känna av ibland!! Och eftersom jag är hemma och alltså ska komma på både lunch OCH middag så kan jag bli så less på att komma på och laga mat jämt!

Maria sa...

Anna Stilla Ja jag tror faktiskt att det var något sånt. För efteråt var hon piggare än på flera dagar och jag kände mig lättad. Vad bra att du hittat en tandläkare som har förstått allvaret för annars blir det nog bara värre och värre. Tack för omtanken.

Maria sa...

Maria Ja den hemska matväggen. Det är ju det där att det är svårt att fuska när man har barn. En gång hade jag en lång lista på kylskåpet med maträtter som vi brukar laga ibland. Men så börjar man äta andra saker och så är inte den heller aktuell. Det finns nog ingen enkel lösning.

Maria sa...

Hej igen!
Minlösning på matproblemet är att ibland ta den enkla vägen...havregrynsgröt, risgrynsgrötskorvar, parisare, hamburgare...eller annat fortgjort utan att ha dåligt samvete för det. Nästa måltid får bli bättre..Och klämmer man i dem en frukt eller något efteråt så har man ju fått en bra måltid ändå...
Tack för kommentaren hos mig! Vill bara säga att du är en person som jag gärna skulle ha som en av mina bästa vänner om vi bara bodde närmare och hade tiden...nu kan vi ju iaf träffas så här genom bloggen!
KRAM!

Maria sa...

Maria Så känner jag också men avstånd krånglar verkligen till saker när man är i den här fasen i livet. Så jag tycker också att det har varit så bra att kunna följa dej i bloggen Kramar