söndag 13 januari 2008

Om tallrikar



Det är söndag och det snöar. Barnen spelar spel och ingen bråkar. Och jag tänker på tallrikar.
Nu skriver jag väl om kanske något helt ointressant, men jag kan inte låta bli. Jag har så svårt och bestämma mig och det gäller faktiskt det mesta. Men samtidigt tycker jag att förändringar kan vara fruktansvärda och försöker undvika dem så gott det går. Det är kanske därför jag istället byter smak när det gäller tallrikar och annat för det är inte lika läskigt. Eller det kanske bara är så att jag gillar olika saker samtidigt och bara inte kan bestämma mig. Som när det gäller tallrikar.

Just nu gillar jag alla våra olika sorters tallrikar. Jag tycker att de är så fina tillsammans. Ett tag tänkte vi att vi skulle köpa fler såna vita med blå kant för de hade min man med sig när vi träffades. Men så ångrade vi oss och hittade helgrå på Myrornas och jag tyckte de var jätte fina. Men så ville mina föräldrar köpa något till oss och då blev det Swedish grace så de äter vi ibland på. Men så var vi på loppis i somras i Piteå och då hittade vi de med gul kant på med lite ovanlig form. Sedan tidigare hade vi några med brun kant också som är lite lika. Alldels nyss hittade jag tre stycken tallrikar på Myrornas med små blommor som var nästan bortnötta och de var slitet fina. Och så är det de små talrikarna som kommer från olika loppisar, Jag gillar verkligen prickigt och grönt men så hittade jag två stycken blå med blommor och de blev så bra tillsammans. Och nästa gång kanske jag skriver om något helt annat.

5 kommentarer:

Maria sa...

Jag kan inte heller riktigt bestämma mig för vad jag gillar för stil egentligen...
jag har flera olika loppistallrikar som just nu är nedpackade och dem längtar jag efter ibland...Muggar köper jag hur mycket olika som helst, tycker att så många olika är fina...

Maria sa...

Jag kan inte heller riktigt bestämma mig för vad jag gillar för stil egentligen...
jag har flera olika loppistallrikar som just nu är nedpackade och dem längtar jag efter ibland...Muggar köper jag hur mycket olika som helst, tycker att så många olika är fina...

Maria sa...

hej Maria
Muggar fastnar jag också för olika hela tiden.

Anonym sa...

Jag blandar hejvilt!!!
Vill inte ha en hel servis. Been there-done that. Jag och mannen var SÅÅÅ seriösa när vi flyttade ihop för över 20 år sen och samlade på "finporslin". Det var rörstrands blå blom. Sen samlade vi på fina vinglas också med etsad stjärna. Allt var fantatstiskt fint. Men idag har allt gått sönder. Har kvar 2 vinglas (av 12) och inga tallrikar (av 10). Så nuförtidne köper jag gamla tallrikar så många det råkar finnas på loppisar om jag gillar dem. Och så mixar jag hejvilt. Har mest blåvitt eftersom jag gillar det men jag drömmer om att ha olika mateus tallrikar i olika pastellfärger. Men de kostar 250 kr styck ungefär så jag inser att det känns värre för både mig och barn att krascha sånt än att krascha loppisfynd.
Oj, vilken roman detta blev nu då!!!

Maria sa...

Hej Persilja
Vi har också slagit sönder så mycket under åren, så jag orkar inte riktigt att ha saker att vara rädd om.