söndag 27 januari 2008

Min helg


Några ögonblick från min helg. Först middag med barnen. De äter jätte fort och sen sitter jag ensam länge till och njuter. Min man var ju bortrest så jag bestämde att allt jag lagar i helgen ska vara sånt som de verkligen gillar. Och då var 10-åringens högsta önskan färdig rösti, men det var slut på konsum och då gick det bra med potatiskroketter också. Han tyckte att vi kunde äta samma i dag också men det tyckte inte jag. Och jag har inte plockat undan högar som ligger överallt för jag ville låta bli att hålla på med att plocka och städa när han var bortrest. Och då hade jag tid att titta på hela Harry Potter filmen igår kväll, fast jag var den enda som somnade ibland. Och trots alla högar fick vi plats vid matbordet om man bara föste ihop allt på sidan. Det var jätte skönt tills idag när vi har plockat och dammsugit hela dagen känns det som. Och jag har lappat en massa byxor. Förut blev det aldrig av, men så plötsligt började jag lappa barnens kläder och det är ju jätte kul. Speciellt om man hittar lite roliga tyger att lappa med. Jag har klippt bitar från någon gammal kjol och klänning. Men det är bara 6-åringarna som accepterar lite konstiga lappar, de andras kläder får jag knappt laga. Och jag har läst Hemliga brev, en bok för 10-åringar och uppåt. Den är helt underbar och handlar Ernest som har vuxit upp med sin farmor och levt ett väldigt skyddat liv. Han går till skolan och hem igen och det är faktiskt i princip det enda han gör. Farmor går aldrig ut och de äter nästan bara soppa och aldrig minsta godsak. Men så börjar Victoire i hans klass och hon har 13 syskon. Hon blir genast förälskad i honom och hela hans liv förändras. Och så läser jag Våffelhjärtat högt för åttaåringen och den handlar om Trille och modiga Lena som är bästa kompisar. Den är också så där varm och rolig så man bara njuter av den.

5 kommentarer:

Martina sa...

Intressant att få inblick i någon annans helg som ensamstående. Min man jobbar ofta helg och det känns sådär.

K A T A R I N A sa...

HAlloj!
Du verkar ha haft fullt upp. Jag lämande bänken full med disk, tvät ti högar och ett hem i kaos i allmänhet efter en jobbig jobb natt och drog till god vän. Det var underbart skönt. Nu är jag tillbaka i det och ska ta tag i saker och ting efter jobbet i dag :-D

Ha det gott
Kramar
Katarina

Anonym sa...

Underbart att du kunde ta det lugnt och strunta i plockandet etc. =)

Tack för boktips!

Kram,
AnnaSv

Maria sa...

Hej!
Nu har jag varit borta några dagar och hade massor att läsa hos dig!
Jag kan nästan känna att det är skönt ibland när mannen är borta...det är som om jag får en annan struktur på dagarna då...Men inte för ofta förståss!
Ha det bra! Kram!
PS Har ni funderat något mer på ev norrbottenstripp?DS

Anonym sa...

Jag får inte alls lappa med konstiga lappar längre. Haha! Kände igen GLÄDJEN att lappa jeansen med glada lappar. Nu får jag bara sicksacka med exakt rätt färg på tråden...