torsdag 17 januari 2008

Först leka, sen städa

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig ikväll. Hela huset var upp och ner och jag tänkte att nu ska vi prova att städa hela familjen tillsammans. Men redan på väg hem från åttaåringens skola blev planerna lite ändrade för då ringer min man och säger att han har glömt att han ska jobba hela kvällen. Men, tänker jag positivt, då är vi ju fortfarande fem personer kvar som kan städa. Väl hemma presenterar jag idén och barnen är med, speciellt åttaåringen som aldrig städar. Hon skulle bara spela Sims först, för det är ju ändå hennes Simsdag. Och så ringer hennes kompis och hon kommer över och de spelar tillsammans. Men så slutar datorn att funka och min dotter blir sur. De börjar istället med någon lek som innebär att man springer ner i källaren och gräver i förrådet och klär på sig undanlagda kläder. Och så blev det ännu mer saker som ligger överallt. Sedan vill sonen leka mörkerkurragömma i källaren med fyra kompisar. Okej, sa jag, men sen ska vi städa. Visst, säger barnen. Jag kan städa vardagsrummet sa sonen. Kompisarna var här ganska länge och det blev lite sent. Jag började dammsuga lite för mig själv i väntan på att kompisarna skulle gå hem. Men plötsligt så dog dammsugaren, påsen verkade vara full och jag bytte, men den startade ändå inte. Och sen när alla kompisar hade gått var vi väldigt trötta och dammsugaren väldigt tyst. Det blev ingen städning idag heller. Jag som hade tagit före-bilder här hemma på stöket och så skulle jag ta efter-bilder på hur fint vi hade gjort och lägga ut här. Men jag ger inte upp, imorgon kanske jag kan ta de där bilderna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du, det var nog inte meningen att det skulle städas hemma hos er igår. *s*

Hoppas det går bättre idag.

Kram,
AnnaSv

Maria sa...

Hej!
Ja, det är städproblem hos er också. Precis så är det, om man låter bli att plocka/städa i en dag så är det hur mycket som helst sedan...
Det vore jätteroligt om vi kan ses om ni kommer hit uppåt! Vi hörs om det!

Maria sa...

Hej Anna Nä det var nog inte alls meningen!

Hej Maria Ja det tycker jag också att det skulle vara roligt om vi kunde ses, det var ju så länge sedan även om det inte känns så när jag kan följa dig på bloggen.