fredag 11 januari 2008

Fläckar och böcker

Jag hade inte alls tänkt gnälla igen, det känns som jag har gjort det i flera dagar nu men ibland blir det bara så. Jag blev bara så less på jobbet idag. Det kändes som att jag gör samma sak ungefär hela tiden. Och det är ju inte riktigt sant för jag har ju ett ganska varierat jobb, men känslan var sån. Ja ha nu ska jag mejla till den, bjuda i den, läsa de här femtio hundra böckerna. Men det är ju roligt att läsa, så det är väl inget att gnälla över. Fast idag är det det, för när ska jag läsa egentligen? Men så blev jag också less på att jag är den enda som inte hinner (vill?) borsta håret, råkar ta koftan med ärtsoppsfläcken (stor), alternativt trasiga koftan, ha olika strumpor (en med mönster, en utan) på mig, komma försent tre dagar i rad (rätt så ordentligt också) och allt detta på en och samma vecka.

Jag blev bibliotekarie för att jag tycker riktigt mycket om böcker och jag drömde om att jobba med barn och böcker. Och det är faktiskt det jag gör just nu så jag borde vara nöjd. Men samtidigt förändras ens eget förhållande till bibliotek när man börjar jobba där. Det känns lite tyngre att gå tid på fritiden när det är min arbetsplats. Det är inte alltid enkelt när ett intresse blir ens yrke, fast det låter nästan lite bortskämt, men det är lite så för mig. Jag är säker på att det kommer att kännas bättre om några dagar när jag kommit in i det igen. Men idag är det verkligen inget kul.

Från gnäll till något som gjorde mig glad idag. Två 6-åringar i soffan efter en dagisvecka med två sprillans nya böcker från bibblan.

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag ville alltid bli bibliotekarie när jag var liten, men sedan fanns det inte i huvudet när jag väl utbildade mig till ett yrke...dumt! Jag hade nog trivts mycket bättre som det...

Anonym sa...

Men vilket sammanträffande om bibliotek!!! Du måste läsa hos mig. Jag har en utmaning till dig också. (Frivilig.)

Maria sa...

Maria Ja det är verkligen ett jätte bra jobb. Det är bara trötta veckor jag klagar så här mycket(tror jag)

Persilja Nu blir jag nyfiken.